- Στο λεξιλόγιο που ακολουθεί αναγράφονται τα επίθετα με τα οποία μπορούμε να χαρακτηρίσουμε τα θετικά η αρνητικά το ύφος του γραπτού ή του προφορικού λόγου. Να συμπληρώσετε τις προτάσεις επιλέγοντας τα κατάλληλα επίθετα του λεξιλογίου.
|
- Σ’ αυτό το μυθιστόρημα ο συγγραφέας αφηγείται κάτι ενδιαφέρον, ωστόσο το ύφος του είναι τόσο ........................... και ................................., ώστε να γίνεται ανιατό.
- Αρκετοί μαθητές δε γραφούν στις εκθέσεις τους ό,τι πιστεύουν, αλλά αυτολογοκρίνονται. Γι’ αυτό και το ύφος τους δεν είναι............................. και ............................. , αλλά τυποποιημένο και άτονο.
- Γράφει μ’ ένα ύφος πολύ ..............................., ώστε ο λόγος του να καταντά φτιασιδωμένος και σχεδόν υποκριτικός. Είναι χαρακτηριστικό ότι χρησιμοποιεί συνεχώς ασυνήθιστες και εντυπωσιακές λέξεις , που κάνουν το λόγο του..........................
- Το λόγο του δεν τον φορτώνει, ώστε να κουράζει. Το ύφος του είναι........................ και ..........................., γι’ αυτό όχι μόνο τον καταλαβαίνεις αβίαστα ,αλλά επιπλέον τον διαβάζεις και ευχάριστα.
- Οι προτάσεις της στήλης Α έχουν περίπου το ίδιο νόημα με τις προτάσεις της στήλης Β. Να τις αντιστοιχίσετε. Μία πρόταση στην στήλη Α περισσεύει.
Α
- Επιδιώκει με μανία να φαίνεται σπουδαίος
- Η τάση του να «χώνει τη μύτη του» σε πράγματα που δεν τον αφορούν τον οδηγεί ακόμα και στην αξιοπρέπεια.
- Δεν κάνει τίποτα άλλο παρά να αυτοεπαινείται
- Η τάση να αυτοθαυμάζεται είχε σαν αποτέλεσμα να βλέπει τους άλλους αφ’ υψηλού.
- Έχει μεγάλη αυτοπεποίθηση
Β
a.Συνεχώς περιαυτολογεί
b.
Η ματαιοδοξία του δεν έχει όρια.
c.Η πολυπραγμοσύνη του τον κάνει
αδιάκριτο.
d.
Ενδιατρίβει σε ασήμαντες λεπτομέρειες
e.Ο ναρκισσισμός του τον οδήγησε στην
υπεροψία
- Να βρείτε αν οι υπογραμμισμένες λέξεις χρησιμοποιούνται με το σωστό τους νόημα μέσα στις προτάσεις, βάζοντας χ στο κατάλληλο τετράγωνο.
Σ ή Λ
- Οι λέξεις της στήλης Β έχουν αντίθετο περίπου νόημα από τις αντίστοιχες της στήλης Α. να κάνετε την αντιστοίχηση. Στη στήλη Β περισσεύει μία λέξη.
Α
- Πρόθυμος
- Μετριοπαθής
- Καινοτόμος
- Αφελής
- Ιδιοτελής
- Φυγόπονος
- Δύστροπος
Β
I.
Συντηρητικός
II.
Τετραπέρατος
III.
Αφιλοκερδής
IV.
Αδιάφορος
V.
Αδιάλλακτος
VI.
Κερδοσκόπος
VII.
Εργατικός
VIII.
Καλόβολος
- Να συµπληρώσετε τα κενά των προτάσεων µε τις λέξεις : γλώσσα, ιδιόλεκτος,οµιλία, ύφος [µια λέξη δεν θα χρησιμοποιηθεί]
Η ..........................είναι ένας κώδικας επικοινωνίας τον οποίο τα µέλη
µιας γλωσσικής
κοινότητας µαθαίνουν από τη βρεφική τους ηλικία. Κάθε άτοµο
χρησιµοποιώντας µε το
δικό του τρόπο τον
κώδικα αυτό παρουσιάζει µια προσωπική πλευρά
της
.........................που ονοµάζεται.......................και οι διαίτερος
τρόπος µε τον
οποίο εκφράζεται και
διαµορφώνει την...........................του.
Κατά τον γλωσσολόγο Saussure,
........................και......................δεν είναι
ταυτόσηµοι όροι,
καθώς η πρώτη αναφέρεται στο λόγο της γλωσσικής
κοινότητας συνολικά, ενώ η δεύτερη αποτελεί τον ατοµικό λόγο
καθενός.
Η
..................κατά τον ίδιο, μοιάζει µε µια µουσική συµφωνία, ενώ
η
...................αποτελεί τις εκτελέσεις
της από τις διάφορες ορχήστρες. Και όπως µια εκτέλεση ενός
συµφωνικού έργου
είναι καλή ή κακή ανάλογα µε τη µελέτη και την άσκηση της
ορχήστρας, έτσι και η
........................ του καθενός µπορεί να βελτιωθεί ή
να υποβαθµιστεί στο
βαθμό που καλλιεργεί ο ίδιος το γραπτό και προφορικό λόγο,
διότι η.......................διακρίνεται σε προφορική και
γραπτή.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου